جامعه

فرآیند طولانی صدور پروانه از موانع تولید در صنعت ساخت و ساز است

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران طولانی بودن مدت پروانه ها را یکی از موانع تولید در حوزه ساختمان دانست و گفت: زمان صدور پروانه ساختمانی باید به کمترین زمان ممکن کاهش یابد.

به گزارش تیتر اول، حمیدرضا صارمی با انتقاد از طولانی شدن پروانه ساختمانی تهران، گفت: در حال حاضر تهران میانگین زمان صدور پروانه 80 روزه دارد اما شهرداری ها طبق قانون موظف هستند ظرف یک هفته این کار را انجام دهند. پس از دریافت مدارک لازم و اخذ هزینه ها، پروانه ساختمانی را تنظیم نمایید. البته این مشکل محدود به شهر تهران نیست و میانگین زمان صدور مجوز در سایر شهرها طولانی است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد در کشورهای دیگر صدور پروانه ساختمانی کمتر از 30 روز طول می کشد، مانند استرالیا که پروانه ساختمانی به صورت کاملا مجازی و بدون محدودیت صادر می شود. نیاز به مراجعه به شهرداری در انجام می شود کمتر از 20 روز

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهر تهران پروسه طولانی مدت صدور پروانه را یکی از مصادیق موانع تولید دانست و ادامه داد: این موضوع آسیب های بسیاری از جمله رکود ساخت و ساز، بیکاری در بخش، فرار سرمایه را به همراه دارد. از سوی دولت، افزایش گرایش به ساخت و سازهای غیرمجاز، ایجاد فساد، کندی روند احیای بافت های فرسوده و غیره.

صارمی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که تاکنون برای کاهش زمان و روند صدور مجوزها انجام شده، نظام مند کردن این فرآیند است. متأسفانه به دلیل نبود زیرساخت های لازم، این اقدام نتوانسته کمکی به تسریع در روند اخذ پروانه ساختمانی کند، موجب عدم پذیرش در زمینه ساخت و ساز و نوسازی بافت های فرسوده شده است.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه زمان صدور پروانه ساختمانی منحصر به مدیریت شهری نیست و بخشی از مسیر مربوط به درخواست سایر سازمان ها است، گفت: یکی از این سازمان ها نظام مهندسی است. برای دریافت درخواست های خطاب به این سازمان و همچنین ماه ها برای اطلاع از باغ بودن یا نبودن ملک توسط کمیسیون ماده 7. لازم به ذکر است که طولانی شدن این تحقیقات علاوه بر کند شدن روند صدور مجوز، منجر به فساد نیز می شود.

صارمی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که روند صدور مجوز را مختل می کند، عدم ارتباط آنلاین سازمان ها و نهادهای ذیربط از جمله وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت اقتصاد و دارایی، گاز، برق است. و شرکت آب.” و … اگر این اتصالات به صورت آنلاین باشد از اتلاف وقت نه تنها برای صدور مجوز، بلکه در سایر مسائل جلوگیری می کند.

به گزارش روابط عمومی شهرسازی و معماری شهرداری تهران، وی به کاهش آمار صدور پروانه در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل کاهش علاقه به ساخت و ساز طولانی بودن مدت صدور پروانه است. از نتایج آسیب شناسی های انجام شده استفاده کنید. تا کنون و همچنین با همکاری سازمان های دخیل در این زمینه هر چه سریعتر فرآیند صدور مجوز کوتاه شود تا صنعت ساختمان در پایتخت امسال رونق بگیرد و نوسازی در مناطق فرسوده را از کار بیندازد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا