جامعه

متروی پرند در ایستگاه پایانی

۱۶ سال از روزی که کلنگ احداث خط متروی پرند و اتصال آن به متروی تهران زده شد. می‌گذرد و حال پس از تلاش و زحمات فراوان خط متروی پرند به خط پایان رسیده و به زودی مترو به این شهر اقماری می رسد.

به گزارش تیتر اول،  تقریبا کار تمام شده و خبری از بولدوزر، بیل مکانیکی  و سایر ماشین آلات ساخت نیست؛ همه جا آرام است و تنها چند کارگر مشغول تمیزکاری نهایی هستند، چند نفری نیز در حال نصب تابلوهای راهنما. ایستگاه متروی پرند آماده است تا افتتاح شود. کف سالن خیس است و کارگرها شلنگ بلندی را به سالن فروش بلیت آورده و مشغول تمیزکاری هستند، دستگاه های کارت خوان روی دیوارها نصب شده، اتاق استقرار پلیس، اتاق فنی، فروش بلیت و… مشخص شده است و خودشان که می گفتند ایستگاه آماده پذیرش مسافر است.

سنگ های سفید و سیاه ایستگاه پرند، زیر تیغ آفتاب همچون آینه، تصویر کارگرهایی که این روزهای آخر حسابی سرشان شلوغ است را منعکس می کند، این روزها همه در حال تمام کردن کارهای دقیقه نودی هستند؛ از برق انداختن سنگفرش کف ایستگاه تا اجرای نور پردازی ایستگاه مترو. چند کارگر در زیرسایه کوتاهی کنار سکو نشسته و منتظر هستند تا تکنسین برق بیاید. ساعت هشت صبح روز ۱۱ مهرماه روز ولادت پیامیر اعظم (ص) است اما اینجا تعطیلی معنا ندارد و کار و کار و کار تا ایستگاه مترو را تحویل شرکت بهره برداری مترو برای افتتاح بدهند.

متروی پرند در ایستگاه پایانی

متروی پرند اماده افتتاح است، مترویی که حدود ۱۶ سال برای ساخت متر به متر آن  زحمت کشیده شده و حالا همچون کودکی قد کشیده. بیشتر از مهندسان و کارگران خط که سنگ به سنگ این خط را ساختند، اهالی و ساکنان خوشحالند، مردمی که منتظر افتتاح هر چه زودتر این خط مترو هستند.

متروی پرند برای رسیدن به ایستگاه پایانی راه دور و درازی را از سر گذرانده. از عدم تأمین درست منابع مالی تا تعلل در برق رسانی و تحویل یک زمین بعنوان معوض طلب های پیمانکار. که نهایتا هم با ورود رئیس جمهور این مشکلات حل شد، بگونه ای که ۱۷ آذرماه سال گذشته رئیس جمهور  در حاشیه سفرهای استانی خود از روند احداث خط متروی پرند بازدید کرد و با ارائه سه دستور خواهان تسریع در عملیات احداث متروی پرند شد و دستور دادند تا در زمینه اختصاص زمین، حل مشکل نقدینگی و پست برق متروی پرند تسهیل گری شود که با ورود رئیس جمهوری، مشکلات متروی پرند آرام آرام مرتفع شد و حال چند روزی است که برق نیروگاه مجاور خط مترو به این خط متصل شده است.

کلنگ احداث متروی پرند چندین  سال قبل به زمین زده شد؛ اما در یک سال اخیر روند ساخت شدت گرفت و نهایتا به مرحله‌ای رسیدیم که امروز شاهد پیشرفت ۹۹ درصدی پروژه هستیم، بگونه ای که در حال حاضر ارزش ریالی پروژه متروی پرند ۲۰۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش تیتر اول، پس از بازدید خبرنگار تیتر اول از روند تکمیل متروی پرند، مسئولین مربوطه که در مترو ما را در این بازدید همراهی می‌کردند، در خصوص تشریح روند ساخت این خط مترو توضیحاتی ارائه دادند.

تردد روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند

۵۰۰۰ میلیارد تومان ارزش خط متروی پرند

محسن هرمزی مدیرعامل شرکت  متروی تهران و حومه، در مورد احداث این خط مترو و تأثیرش بر کاهش سفر ساکنان پرند با خودروی شخصی به تهران می گوید: شهر پرند در فاصله ۳۰ کیلومتری تهران واقع شده و مردم این شهر برای کار، تحصیل و سایر امور روزانه، تردد بالایی به پایتخت دارند، به گونه ای که براساس آمارهای ترافیکی، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که عمده این افراد از وسایل حمل و نقل شخصی برای طی این مسافت استفاده می کنند.

وی با تأکید بر اینکه شهر پرند به عنوان یکی از  شهرهای اقماری تهران در سال های اخیر رشد جمعیت پرشتابی را تجربه کرده، ادامه می دهد: پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد، به همین دلیل مسئولان استان تهران ۱۴ سال پیش تصمیم گرفتند تا هم برای کاهش حجم ورودی خودروهای شخصی به تهران و هم به منظور کاهش تصادفات در جاده تهران- ساوه خط متروی تهران را به پرند برسانند.

هرمزی ادامه می‌دهد: بررسی های اولیه احداث این خط مترو نشان می داد طول این خط ۵۰ کیلومتر خواهد بود که ۵ ایستگاه نیز برای آن پیش بینی و مقرر شد تا خط متروی پرند از خط یک مترو و از ایستگاه شاهد منشعب شود؛ اتفاقی که همه مسئولان در وهله اول از آن حمایت کردند؛ اما در عمل ۱۶ سال به طول انجامید و حالا به پیشرفت بیش از ۹۹ درصد عملیات ساختمانی رسیده است.

به گفته مدیرعامل شرکت  متروی تهران و حومه،۴ کیلومتر ابتدایی این خط تا اراضی محدوده شهرآفتاب توسط شهرداری تهران ساخته و در سال۹۵ همزمان با بهره برداری از نمایشگاه شهر آفتاب، افتتاح شد. فاز دوم این خط نیز به طول ۲۶ کیلومتر تا شهر فرودگاهی امام خمینی به بهره برداری رسید و حالا اتصال مترو به  پرند مانده است که امیدواریم طی روزهای آتی افتتاح شود چراکه ۹۹ درصد عملیات این ۱۹ کیلومتر نیز انجام شده و تنها نصب اتصال برق به خط مانده است.

متروی پرند در ایستگاه پایانی

 در حالی  خط متروی پرند در مرز آمادگی ۹۹ درصدی ایستگاه قرار دارد که  هنوز فیدرهای برق این خط فعال نشده است و  هرمزی  در این باره می گوید: کلنگ احداث متروی پرند چندین  سال قبل به زمین زده شد؛ اما در یک سال اخیر روند ساخت شدت گرفت و نهایتا به مرحله‌ای رسیدیم که امروز شاهد پیشرفت ۹۹ درصدی پروژه هستیم، بگونه ای که در حال حاضر  ارزش امروز کالا و خدمات پروژه متروی پرند حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان است.

وی با تأکید بر اینکه برای راه اندازی متروی پرند نیازمند  ۱۵ مگاوات نیروی برق در قالب دو فیدر ۷.۵ مگاواتی هستیم که این مهم با توجه به دستور رئیس جمهور جزو تعهدات وزارت  نیرو است، ادامه می دهد: یک مسیر دریافت برق از پست مسیر فرودگاه امام خمینی است و چنانچه این مهم تأمین نشود از طریق پست‌های HVS که از مسیر برق تهران است این موضوع را عملیاتی می‌کنیم چراکه در حال حاضر  دیوار بتنی شمال طول مسیر خط و محوطه پیرامونی ایستگاه تکمیل و  کابل کشی ها انجام شده است.

متروی پرند در ایستگاه پایانی

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا