جامعه

صفر تا صد آفت‌زدایی و باندینگ درختان پایتخت

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران پبرامون دلیل عملیات باندینگ بر روی درختان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تیتر اول، علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران اظهار کرد: در حال حاضر حجم بالای آلاینده های محیطی و روند رو به رشد تغییر در اقلیم و اکوسیستم به دلیل مصرف بی رویه سموم و استفاده نامناسب از منابع زیست محیطی در سنوات قبل حیات شهرهای بزرگ را تهدید می کند.

وی افزود: سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در راستای حفاظت از محیط زیست و درختان در برابر آفات و بیماری‌های موجود، اقدام به انجام مدیریت تلفیقی با آفات و بیماری ها(IPM) کرده که رویکرد گسترده‌ای است با این تعریف؛ در نظر گرفتن دقیق تمام تکنیک‌های موجود کنترل آفات و به کارگیری روش‌های مناسب با یکدیگر که مانع از توسعه جمعیت آفات می‌شود و آفت کش‌ها و سایر مداخلات را در سطوحی نگه می دارد که توجیه اقتصادی داشته باشد و مخاطرات محیط زیستی را کاهش داده یا به حداقل برساند. مبارزه تلفیقی بر رشد یک محصول سالم با کمترین اختلال ممکن در اکوسیستم‌های کشاورزی تاکید دارد و مکانیسم‌های طبیعی کنترل آفات را تشویق می کند.

مختاری تصریح کرد: اصول کلی مبارزه تلفیقی با آفات عبارت است از، سطح قابل قبول آفات، کارهای پیشگیرانه، نظارت و پایش مستمر، کنترل مکانیکی، کنترل بیولوژیکی و همچنین مدیریت استفاده از سموم.

به گزارش سایت شهر، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران ادامه داد: کلان شهر تهران در راستای حفاظت از محیط زیست، بیش از دو دهه است که استفاده از سموم ماندگار را ممنوع و مقابله با آفات و بیماری‌ها تنها از طریق مبارزه تلفیقی و مکانیکی و بیولوژیکی انجام می پذیرد و به صورت نادر در موارد حساس از سموم گیاهی استفاده می‌شود که برای عموم شهروندان و محیط زیست مضر نباشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات در راستای پیشگیری و کنترل آفات به ویژه آفات چوبخوار و پوستخوار (مثلا روی پایه‌های نارون و کاج)، آفات خاکزی (انواع کنه) اجرای عملیات باندینگ درختان است، ادامه داد: تنه درختان به علت داشتن شیارها و برجستگی‌ها و ترک‌ها محل خوبی برای زمستان‌گذرانی آفات و قارچ‌هاست. علاوه بر اینکه در برخی مکان‌ها خود شدت آفات نیز باعث ایجاد آسیب به تنه درختان و سوختگی آن می شود. ایجاد یک لایه محافظ بر روی تنه درختان، به صورت اصولی و علمی می‌تواند روش پیشگیرانه در راستای حفاظت از درخت باشد.

وی با بیان اینکه عملیات باندینگ معمولا در اواخر فصل زمستان و ابتدای بهار انجام می شود، اظهار کرد: مواد مورد استفاده در باندینگ مشتمل بر قارچ کش، آفت کش، چسب گیاهی بی ضرر برای درختان(مانند لاتکس)،موارد نگهدارنده(همانند پودر کائولن) است که باید غلظتش طوری باشد که فرچه به صورت روان حرکت کند (نه خیلی غلیظ و نه خیلی رقیق) طوری که خلل و فرج تنه را بپوشاند.

مختاری ادامه داد: با توجه به اینکه رنگ سیاه عاملی برای جذب حرارت گرمایی و بالا رفتن دمای درخت است، توصیه نشده و از رنگ روشن استفاده می‌شود تا اشعه مضر ماورای بنفش را نیز منعکس کند( تغییر رنگ گاها براساس میزبانی حشره آفت نیز انتخاب خواهد شد). لازم به ذکر است رنگ ایجاد شده بر روی تنه درختان نشانی از کنترل و نظارت بر وضعیت درختان از سوی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران و اطلاع رسانی به شهروندان است.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران گفت: یکی دو روز قبل از باندینگ می‌بایست تنه درختان کاملا آبشویی شده و عاری از هرگونه عامل مزاحم باشد. (آبشویی یکی دیگر از روش‌های پیشگیرانه است که سبب می‌گردد آلاینده‌ها و هر گونه قارچ و تخم حشرات به صورت کاملا بی‌ضرر از روی سطح گیاه شسته شود).پس از پاک کردن تنه و ترکیب مواد، عملیات در ارتفاع ۱ تا ۲ متر انجام می پذیرد. مناسب‌ترین فاصله با توجه به ارتفاع حرکتی آفت از طوقه به سمت سرشاخه‌ها ۱/۵ متر است( اگر در محیطی امکان آفتاب سوختگی تنه وجود داشته باشد، ایجاد پوشش تا ارتفاع ۲ متر هم ادامه خواهد یافت).

در طی عملیات باندینگ اگر در تنه درخت نشانی از حفره در سنوات قبل موجود باشد می بایست توسط خمیر مخصوص( آنتی تارلو) و آفت کش پُر و مسدود شود تا امکان تخمگذاری و استقرار آفت در آن محل کاملا منفی شود.

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا