اقتصادی

اروپا بزرگترین خریدار ال‌ان‌جی روسیه شد

صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه به اروپا، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ افزایش یافت و این بلوک را به بزرگترین خریدار سوخت روسی تبدیل کرد.

به گزارش تیتر اول، روزنامه کومرسانت روسیه با استناد به داده‌های شرکت کپلر گزارش کرد صادرات ال‌ان‌جی روسیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، به میزان ۴.۳ درصد (۸.۷ میلیون تن) افزایش یافت. صادرات به اروپا افزایش پیدا کرد در حالی که صادرات به آسیا، کاهش داشت.

صادرات ال‌ان‌جی روسیه به آسیا در این مدت، هفت درصد کاهش یافت و رشد چهار درصدی صادرات به اروپا را که حدود پنج میلیون تن از این سوخت را دریافت کرد، جبران کرد.

عمده تولید ال‌ان‌جی روسیه، در پروژه یامال ال‌ان‌جی که توسط شرکت نواتک اداره می‌شود و پروژه ساخالین انرژی که توسط گازپروم کنترل می‌شود، صورت می‌گیرد.

مسکو در اواخر مارس، سهام حداقلی شرکت شِل در پروژه ساخالین را به شرکت دولتی گازپروم به مبلغ یک میلیارد دلار فروخت. در ابتدا، قرار بود این سهم به شرکت نواتک داده شود اما طبق گزارش روزنامه ودوموستی، به نظر رسید مشارکت نواتک در پروژه ساخالین، دربرگیرنده ریسک‌های حقوقی بالایی است.

داده‌های جدید نشان می‌دهد اروپا، صادرات ال‌ان‌جی روسیه از بنادر شرقی این کشور را جایگزین گاز روسیه کرده است که از طریق خط لوله، وارد می‌کرد و این بلوک، با دریافت نیمی از حجم صادرات ال‌ان‌جی روسیه، به بزرگترین خریدار ال‌ان‌جی روسیه تبدیل شده و پس از آن، چین با دریافت ۲۱ درصد از صادرات ال‌ان‌جی روسیه تا فوریه، در رتبه دوم قرار گرفته است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، پیش از این، تحلیل و بررسی رویترز در فوریه هم نشان داده بود اتحادیه اروپا، ال‌ان‌جی روسیه را که عمدتا به اسپانیا، بلژیک و فرانسه وارد شده است، جایگزین واردات گاز روسیه از طریق خط لوله کرده است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا