اقتصادی

واردات خودرو چقدر به هدف نزدیک است؟

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «تاکنون اهداف قانون‌گذار برای واردات خودرو محقق نشده است»، گفت: امیدواریم با نهایی شدن آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده باب واردات واقعی خودروهای نو و کارکرده در آینده نزدیک باز شود.

لطف الله سیاهکلی در گفت‌وگو با تیتر اول، با اشاره به تصویب آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در کمیسیون زیربنایی دولت، درباره تاثیر واردات خودروهای کارکرده بر بازار خودرو، بیان کرد: از نظر بنده اگر واردات خودروهای کارکرده با تصویب نهایی آئین نامه در هیات دولت – که امیدواریم این هفته صورت بگیرد- رقم بخورد دو اتفاق در بازار رخ می دهد؛ در وهله اول میزان عرضه خودرو به میزان تقاضا نزدیک می شود و بازار از حبابی بودن و حرکت های سینوسی خارج می شود به عبارتی بازار خودرو پایدار خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: در وهله دوم شاهد رقابت در بازار خودرو خواهیم بود. زمانی که خودروی خارجی چه کارکرده و چه نو وارد بازار شود، تولید داخلی خودرو از انحصار خارج می شود چراکه بازار رقابتی می شود و اولین حسن این است که قیمت خودرو واقعی می شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز تولید کنندگان خودرو مدعی هستند که قیمت دستوری است و آن‌ها ضرر می کنند اما با واردات خودرو، تولیدکنندگان می توانند با قیمت واقعی خودروی خود را ارائه کنند. اگر کسی نخرید، تولید کننده باید برود رقابت کند با خودروهای خارجی. فلذا با واردات خودرو هم قیمت در بازار خودرو تعدیل می شود و هم کیفیت بالا می رود و هم رقابت به معنای واقعی در بازار خودرو شکل می گیرد. از طرف دیگر چون انحصار شکسته می شود عملا شورای رقابت نیز از گردونه خارج می شود.

وی با بیان این‌که «همه این موارد به تنظیم بازار می‌انجامد»، گفت: تاکنون تقریبا اهداف قانون گذار در واردات خودرو محقق نشده و به معنای واقعی هنوز واردات خودرو انجام نشده است. ممکن است چند هزار خودروی چینی وارد کشور شده باشد اما این آمار خیلی  اهمیتی ندارد.

سیاهکلی در پایان با بیان این‌که «برای واردات، مسئله ارز مطرح بود که در آیین‌نامه پیش بینی شده است»، تصریح کرد: امیدواریم با نهایی شدن آئین نامه واردات خودروهای کارکرده شاهد ورود هم خودروی کارکرده و هم خودروی نو به کشور باشیم.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا