سلامت و تندرستی

ثبت نام برای سفر نام‌ها به دور دست‌های منظومه شمسی

غزال زیاری: ناسا از دوستداران نجوم دعوت کرده تا با ثبت‌نام در یک وب سایت مشخص، نام خود را به قمر سیاره مشتری به نام “اروپا” بفرستند.

قرار بر این است که در اکتبر سال ۲۰۲۴، ماموریتی با نام ماموریت اروپا کلیپر (Europa Clipper) به مقصد یکی از قمرهای سیاره مشتری انجام شود و حالا ناسا در یک اقدام متفاوت، یک شعر خاص را برای این سفر تعیین کرده و از علاقمندان به علم نجوم خواسته تا با ثبت‌نام در یک وب سایت، نام‌شان را به انتهای این شعر اضافه کنند. در نهایت این شعر و نام‌های ثبت شده، در ماموریت اروپا کلیپر عازم قمر اروپای سیاره مشتری خواهد شد.

هدف اصلی ماموریت اروپا کلیپر

وجود یک اقیانوس بزرگ در زیر پوسته یخی قمر اروپا (که یکی از اقمار سیاره مشتری است)، مدتهاست که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده و یکی از اهداف اصلی این ماموریت این است که مشخص شود که آیا این اقیانوس ، قادر به پشتیبانی از حیات خواهد بود یا خیر.

در حقیقت دانشمندان به دنبال درک بهتر پتانسیل اختربیولوژیکی این قمر هستند تا ببیند که آیا جهانی قابل سکونتی به جز زمین در منظومه شمسی پیدا خواهد شد؟

بیشتر بخوانید:

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ماموریت اروپا کلیپر در اکتبر سال ۲۰۲۴ از مرکز فضایی کندی ناسا در آمریکا آغاز شده و در سال ۲۰۳۰ به مقصدش که مدار سیاره مشتری است خواهد رسید و در طول چند سال، با ده‌ها پرواز از قمر یخی مشتری، اندازه‌گیری های دقیقی را انجام می‌دهد تا شرایط قمر مشتری برای حیات احتمالی سنجیده شود.

نامتان را به اروپا بفرستید

کمپین “پیام در بطری” از مردم سراسر دنیا دعوت می‌کند تا نامشان را زیر شعری که توسط آدا لیمون، شاعر آمریکایی سروده شده ثبت کنند.

این شعر، دو دنیای آب را به هم متصل می‌کند: یکی کره زمین (که در آرزوی دستیابی و درک آنچه یک جهان را قابل سکونت می‌کند است) و دیگری قمر اروپا (در انتظار رازهایی که هنوز کشف نشده است)

قرار بر این است که این شعر، همراه با نام ثبت‌نام‌کنندگان که بر روی ریزتراشه‌هایی روی فضاپیما نصب می‌شود، عازم قمر اروپا شود. این فضاپیما و نام علاقمندان مجموعا سفری ۱.۸ میلیارد مایلی را به سمت قمر سیاره مشتری طی می‌کنند.

Sign.jpg

این کمپین در حقیقت همکاری و اتحاد خاص علم و هنر است که توسط ناسا، شاعر آمریکایی و کتابخانه کنگره آمریکا انجام خواهد شد.

نیکولا فاکس، معاون اداره ماموریت علمی (SMD) ناسا در این رابطه گفته:« کمپین پیام در یک بطری، همگرایی کامل علم، هنر و فناوری است و ما هیجان ‌زیادی داریم تا این فرصت را با جهان به اشتراک بگذاریم تا بخشی از سفر اروپا کلیپر باشند. هیجان‌انگیز است که نام ما به همراه فضاپیمای مقاوم در برابر تشعشعات که به دنبال کشف اسرار قمر یخی مشتری است، در منظومه شمسی سفر می‌کند.»

آمار ثبت‌نام کنندگان برای همراهی اروپا کلیپر

ثبت‌نام علاقمندان برای مشارکت در این ماموریت از روز اول ژوئن آغاز شده و تا به این لحظه حدود ۸۷ هزار نفر در این پروژه مشارکت کرده‌اند. آمریکا با بیش از ۲۸ هزار داوطلب، بیشترین آمار ثبت‌نام را داشته و حدود۲۰ هزار نفر هم از ایران برای ارسال نامشان به قمر مشتری نامشان را ثبت کرده‌اند.

europa_clipper_messag_ein_a_bottle.jpg

منبع: europa.nasa

۵۸۵۸

دکمه بازگشت به بالا